Fit en Beter

Plannen voor 2018

Het jaar 2018 moet voor mij in fitheid, gezondheid en op loopgebied weer vooruitgang brengen. De laatste 2 jaar zijn op loop- en eetgebied niet mijn beste jaren geweest. Om maar niet te zeggen: “Mijn mindere cq. slechtste jaren”. Daar zijn natuurlijk allerlei redenen voor. En van die redenen kun je er een aantal belangrijk maken om de schuld niet bij jezelf te hoeven leggen. Maar ja, dan ga je wel voorbij een de belangrijkste reden…JEZELF!! Want zo is het uiteraard wel, alles valt of staat bij de keuzes die je zelf maakt. De beste keuzes zijn meestal niet de gemakkelijkste keuzes om te maken. Zeker niet voor de lange termijn.
Zo was dat ook bij mij het geval. Veel van de adviezen die ik aan anderen gaf, paste ikzelf niet toe. Ik bewoog (voor mijn doen) niet veel. Het eetpatroon was niet al te best. Ja, tot 20.00u ging het allemaal goed. Ik at gezond en zeker niet teveel. Maar ’s avonds…. ’s Avonds ging het heel vaak fout. Dan was de kaas, drop, chocolade, koekjes, enz. enz. niet te weerstaan. En waarom zou ik het ook niet eten? Goede vraag, met eigenlijk maar 1 antwoord: “Omdat het slecht is!!” En dan bedoel ik niet dat je nooit eens een zgn. “cheat day” mag hebben. Die zijn voor ons gewone stervelingen af en toe eens nodig. Maar dan moet je daarna wel weer snel terug naar de gezonde basis. En daar ging het bij mij fout. Ik ging niet terug. Niet echt tenminste. Vaak ging het 1-2-3 dagen goed en daar ging ik weer. Het maakte me vaak ook niets uit. Maar desondanks voelde het steeds niet goed. Ik voelde me gewoon steeds minder fit worden. De weegschaal gaf een steeds grotere afwijking, en nieuwe batterijen hielpen er geen zier aan. Ik sliep niet geweldig met 5-6 uurtjes slaap per nacht, die ook nog eens zo’n beetje elk uur onderbroken werd.
Over mijn lichaamsbeweging schreef ik ook al maar niet naar huis. Ook die was erg beperkt. Af en toe een stukje lopen deed ik nog wel. Maar pfff, dat ging niet al te best. Een zwangere olifant had meer souplesse in haar lijf dan ik. Jaja, ik word een dagje ouder. Maar dat vind ik helemaal niet erg. Zodra ik niet meer ouder word, is het niet goed. Maar ik was veel meer bezig met anderen gezonder, fitter, beter en sneller te krijgen. Ik was nog maar weinig bezig om dat ook zelf te blijven. Nu is het zover dat ik het niet meer kan blijven. Het is inmiddels zover gekomen dat ik het eerst weer moet worden. Daarom ben ik een maand of 3-4 geleden weer meer gaan lopen en al iets beter op mijn voeding gaan letten. Echter, de verleidingen om te “cheatten” waren er te veel en te groot. Aangezien ik inmiddels al een tijdje in de categorie 100+kg bivakkeer, moet ik nu wel stappen zetten om de boel weer in het juiste gareel te krijgen.
Om dat te bereiken, ga ik een aantal zaken aanpakken:

Allereerst ga ik weer terug naar het eetpatroon waarbij ik mezelf het beste voelde. Dat betekent weinig (geraffineerde) koolhydraten, voldoende eiwitten en veel (gezonde) vetten. Indien ik het voor mijn trainingen nodig vind, zal ik de hoeveelheid koolhydraten strategisch verhogen.

Het lopen blijft vooralsnog een beetje gelijk aan wat ik de laatste tijd heb gedaan. Rustige duurlopen met af en toe iets snellere blokjes erin en soms een intervaltraining op de baan, op de weg of in het bos.

Daarnaast ga ik meer oefeningen doen om sterker te worden, beweeglijker te worden en een stabieler lichaam te krijgen.

Ik zal e.e.a. in mijn dagelijkse trainingsoverzichten verwerken.

image_pdfimage_print